2021(e)ko irailaren 24(a) 09:20

Omako Basoa egungoaren ondoan dagoen lursail batera lekualdatuko da eta 2022ko udan irekiko da

Ahaldun Nagusiari laguntzeko unitatea

Bizkaiko Foru Aldundiak egungo Omako Baso Margotuaren ondoko lurzati bat aukeratu du Ibarrolaren obra hau hartzeko, jatorriz margotu zen zuhaitzen egoera txarrari aurre eginez pintura-multzo horri jarraipena emateko. Kokaleku berria Agustin Ibarrolaren sormen-proposamena hartzeko baldintza morfologiko egokiak betetzen dituelako aukeratu da eta, gainera, espazioa hobeto kudeatzen laguntzen duten elementuak dituelako. Kokaleku berria 2022ko udan irekiko da eta ordurako margotuta egongo dira multzo ezagunenak, eta gainerakoak erreproduzitzen jarraituko da 2023ko udan bere edertasun osoarekin ireki arte.

Unai Rementeria eta Jose ibarrola

Bizkaiko Foru Aldundiak mantendu egingo du Kortezubin Omako Baso Margotua. Unai Rementeriak, Bizkaiko Ahaldun Nagusiak, artistaren semea den José Ibarrolarekin batera, iragarri duenez basoa Basobarri mendira lekualdatuko dute, gaur egungo Omako Basoaren ondoan dagoen hamahiru hektareako lursail batera.

Ahaldun Nagusiak azaldu duenez aurkitutako konponbidea biribila da. Omako Baso Margotuak bizitza berreskuratzen du, bere etorkizuna. Bizkaiko Foru Aldundiak baso berri bat erosi du Ibarrolaren obrarako, egungoari itsatsita dagoena. Rementeriak azpimarratu du Basobarri obra berarentzako mihise berria dela, lekua aldatzen da bai baina ez obra. Hamahiru hektareako mihise perfektua Baso Margotuaren funtsa, arima mantentzeko, Agustinen mezua mantentzeko. Rementeriak azaldu du zuhaitzak aldatzen direla, bai, baina Ibarrolaren artea eta magia eta bere hizkuntza ez dira aldatzen, ez ingurunearekiko konplizitatea, ez gure iraganarekin eta orainarekin, Ereñozarreko San Migelekin eta Santimamiñerekin duen lotura sakona. Ahaldun Nagusiak adierazi du Baso Margotuak bizirik iraungo duela. Omako haranak erreferente kulturala izaten jarraituko du.

Aukeraketan Agustin Ibarrolaren artelana gordetzeko espazioak behar zituen gai artistikoak gailendu dira. Gainera, espazioaren azpiegiturei, kudeaketari eta ikustera hurbilduko diren bisitariei buruzko beste gai batzuk aztertzeko aprobetxatu da. Rementeriak azaldu duenez, oso argi genuen Bizkaiak baso hau behar zuela. Eta ez gara gelditu irtenbide perfektua aurkitu arte, ideala. 27 proposamen ezberdin erabili eta aztertu ditugu. Ahalik eta aditu gehienengana jo dugu. Eta Basobarriren aldeko erabakia hartu dugu. Edo hobeto esanda, Basobarri izan da erabakia gugatik hartu duena. Lehenengo eta behin, gaur egungo basoaren ondoan dagoelako. Baita intsinis pinuak egokiak direlako eta adin onenean daudelako ere, 30 eta 35 urte bitartean; eta lurraren morfologia ezin hobea delako pinturak Agustinek pentsatu zituen bezala ulertzeko, Basondoko sarbide eta azpiegitura berberak erabiltzen jarraitu daitekeelako, Urdaibai eta Omako haran magikoa izaten jarraitzen duelako, eta asko hobetzen dugulako mantentze-lanak egiteko eta, batez ere, larrialdiei aurre egiteko irisgarritasunean. Rementeriak gogoratu du urtean 100.000 bisitari izatera irits daitekeen altxor kulturalaz ari garela.

Lanak eskatzen zituen ezaugarri artistikoek berebiziko garrantzia izan dute espazio berriaren aukeraketan. Horregatik obra zuhaitzetan eta espezie bizietan islatzen jarraituko da, euskarria artelanaren beraren beste elementu bat bezala mantenduz. Gainera, egoera fitosanitario ona duten intsinis pinuen basoa izaten jarraituko du.

Leku berri honetako intsinis pinuaren aleek heldutasun nahikoa dute eta egokienak dira artistaren pintura-multzoak lekualdatzeko. Zehatzago esanda, bereziki garrantzitsua da fustea, pinu horien altuera eta garrantziagatik, obra osatzen duten zeinu eta marrazkiak islatzeko egokia izatea, eta ingurune berriak 30-35 urte inguruko zuhaitzen landaketa eskaintzen du eta, beraz, oso egokiak dira artistaren obra guztia islatzeko.

Agustin Ibarrolak sortutakoen ezaugarriak dituzten multzo artistikoak egiteko derrigorrezkoa da baso-masa bat eta zuhaitz-bolumen eta -kantitate jakin bat edukitzea, hau da, aldi berean bidimentsionaltasun- eta tridimentsionaltasun-prozesuak ikuspegi eta distantzia nahikoetatik mantendu ahal izateko. Hori ez ezik, malda handiko espazio batzuekin batera eremu lauak dituen partzela honen orografiak aukera emango du etorkizunean osotasunean gozatzeko ikuspuntu eta ikuspegi desberdinak behar dituzten multzoak hartzeko.

Lursaila zabala denez eta basoko pista batzuetatik hurbil dagoenez, bideak jarri ahal izango dira hura behar bezala mantentzeko eta kontserbatzeko eta, hala badagokio, milaka bisitari hartu ohi dituen gunean larrialdiei aurre egiteko eta ebakuatzeko.

Basoaren etorkizuneko kudeaketak, gainera, basoa bera birsortzeko eremuak isolatzeko aukera emango du eta, horrela, Baso Margotuaren proiektuaren etorkizuna bermatzen da.

Leku berria aurreko basoaren ondoan egoteak aukera ematen du lehendik zeuden azpiegiturak erabiltzen jarraitzeko, adibidez leku berri horretarako sarbidea aurrerantzean ere Lezikako aparkalekutik egingo da. Alderdi horiek guztiak bereziki garrantzitsuak dira Urdaibaiko Biosferaren Erreserbak eskatzen duen paisaia-babes bereziko ingurune batean.

Alternatiba guztiak aztertu eta identifikatzeko prozesuan arte garaikideko adituek parte hartu dute, eta, zehatzago, Baso Margotuan adituak direnek eta, bai kasu batean eta bai bestean Euskal Herriko Unibertsitatearen eta Bizkaiko Foru Aldundiaren baso-gaietako adituek.

Aurreikusitako epeei dagokienez, kalkulatu da UPV/EHUrekin elkarlanean 2022ko maiatzean hasiko direla lehenengo multzoak margotzen, urte bereko udan "obretan eta irekita" gisa zabaltzeko asmoarekin; ordurako multzo ezagunenak margotuta egongo dira eta obra Basoa publikoari irekita dagoela egiten jarraituko da. Lanak 2023ko neguan geldituko dira, eguraldiagatik, eta Omako Baso Margotuaren edertasun osoa berriz ere 2023ko udan erakusgai izatea itxaroten da.

Agustin Ibarrola margolariaren lanik ezagunenetako den Basoaren proiektu hau egiteko aurreikusten da milioi bat euroko inbertsioa.

Omako Baso Margotua

Agustin Ibarrola artista bizkaitarrak bere lanik esanguratsuenetako bat arte iragankorreko proiektu gisa sortu zuen, eta basoko zuhaitzak ziren, bizi-zikloa duten elementu biziak, obrarako elementu garrantzitsuena. Arte garaikideko Land art korrontearen adibidea da. Kultura garaikidearen eta nire herriko milaka urteko kulturaren arteko harremana ezartzen saiatzen naiz, hor baitaude nire sustraiak, dio Ibarrolak berak bere obrari buruz.

Foru proiektuaren helburu nagusia Agustin Ibarrolaren sorkuntza artistikoari jarraipena ematea da. Eskualdean sendotu den garrantzi bereziko kultur proposamena da eta, gaur egun, Bizkaia osorako baliabide garrantzitsua dena. Baso berriak Ibarrolaren obraren esentzia guztia gordeko du.


Argazkiak


Bideoak


Audioak