Zine zikloa: Ingmar Bergman

  • Noiz

    2018/04/27(e)tik 2018/09/10(e)ra

  • Web

    Bisitatu

Bilbao

2018ko apirilaren 27tik irailaren 10era, astelehenetan eta ostiraletan, Ingmar Bergmani eskainitako zine ziklo bat izango dugu BilbaoArteko Art House Zineman,jatorrizko bertsioan gaztelaniazko azpitituluekin. 20 astetan zehar zuzendari suediarraren filma nabarmenenak proiektatuko dira «Sommaren med Monika»-rekin hasiz eta «Fanny och Alexander»-ekin amaituz.

Bakardade existentziala

2007ko uztailaren 30ean, Fåröko irlan (Suedia), 89 urte zituela, Ingmar Bergman desagertu egin zen. Michelangelo Antonionirekin batera izan zen kasik.

Zoriak horrelako txantxa arraroak omen dauzka: udako egun berberan, jadanik Monicaren garaitik urrun, XX. mendeko zuzendarien garrantzitsuenetariko bi hiltzeko ados jarri ziren.

Zenbait ordu geroago, Carlos Fuentesek hauxe esango zuen: Bat-batean itsu bilakatu bagina bezala da, gure aroko bideak hobekien argitu zituzten bi faro gabe.

Ingmar 1918ko uztailaren 14an hil egin zen; hau da, bere mendeurrena ospatzen ari gara.

Ehun urte Bergmanekin, zeinaren jardunbide zinematografikoa hasi zen Bigarren Mundu Gerraren amaiera gertu zegoenean. Haren lehen filma, Crisis, 1945ean zuzendu zuen.

Hori baino aurretik, geroago eta haren bizitza osoan zehar, Bergman antzerkiarentzat bizi izan zen bere sorterrian.

Suediak, bi herrien artean itoa (Alemania ekialdera eta SESB mendebaldera), etikoki oreka eztabaidagarria mantendu zuen. Han, Bergmanek, haren herrikideek bezala, garai horren amaiera eta gaur egungo garaiaren helduera izan zen laztura urrutitik bizi izan zuen.

Dualtasunak bere izatea markatu zuen. Artzain luterano zorrotz eta Valoniako andre limurtzaile baten seme, Ingmarren biografia “Jainkoaren isiltasunak” eta gizakien miseriak markatua izan zen.

Bergmanen odolaren DNA fedearen eta haren faltaren globuluz beteta zegoen. Bere herenaitona ere apaiza izan zen, eta beste artzain baten alabarekin ezkondu zen.

Handik urte askotara Ingmaren aitak gauza bera egin zuen. Haren haurtzaroa beldurrez eta itxaropenez betetako garaia izan zen.

Michael Haneken pelikula La cinta blanca Bergmanen haurtzaroaren emozio-klima horren adibide argia da. Filman, Bergmanen familian bezala, zigorrak guztiz naturala zen, inoiz ez zen zalantzan jarri.
Batzuetan, zigorrak bizkorrak eta lañoak ziren, zaplada edo ipurdekoen moduan, baina beste itxura batzuk hartu zitzaketen
.

Aitaren figurak eta erligioak errua, bekatua, zigorra eta barkamenaren ideia besarkatzen zuten. Amarena ihes egiteko grinaren eta pairatzeko betebeharraren eredua zen.

Biek lagundu egin zuten bizitza osoan zehar, zeren eta haurtzaroak, garai zoriontsu/zorigaitz hark, ez zion oso urrutira joaten utzi.

Nire ustez, egin dudan guztia, balio daukan guztia, nire haurtzaroan errotuta dago.
Segundo bat baino gutxiago behar dut garai hartara zuzenean bueltatzeko
.

Prozesu dialektiko hori jarraituz, bere aita artistikoak August Strindberg eta Victor Sjöström izan ziren.

Biek izan zuten eragina Bergmanen izaeran, biak presente egon ziren bere lanean.

Haien ondarea, izen garrantzitsuenekin beti gertatzen den moduan, denok aitortzen dugu, baina gutxik ezagutzen dute.

Honako filma zikloak 19 aste iraunduko du, eta XX. mendeko zinemagintzan eragin handien izan duten pelikula batzuetan murgilduko da. Bergman hil zenetik 11 urte geroago, berrikustera gonbidatzen zaituztegu.

Guztiok biziki gogoratzen omen ditugu pelikula erraldoi hauek, zergatia zehazki ez badakigu ere.

Askorentzat, bereziki gazteen artean, izatearen estutasuna eta gizabanakoaren bakardadea hobekiago islatu zuen artistarekin elkartzeko dira lehen aldiz.

Gehiegizko argitasuna dauka Bergmanek argi-ilun garai honetan. Hala ere, haren filmek, Carlos Fuentesek esandakoa hartuz, ez dute argi ttipi bat pizten duenak emandako argitasuna da, baizik eta gehiegi argitzen dutenen itsumena, bai egiazkotzat hartzen duguna, bai fantasiaren eta ezezaguna denaren erreinuari dagokiona.

  • Apirilak 27 / apirilak 30, 19:00etan

    Sommaren med monika
    1953. 97′. Harriet Andersson, Lars Ekborg, John Harryson

  • Maiatzak 4 / maiatzak 7, 19:00etan

    Gycklarnas afton
    1953. 93′. Åke Grönberg, Harriet Andersson, Hasse Ekman

  • Maiatzak 11 / maiatzak 14, 19:00etan

    Kvinnodröm»
    1955. 87′. Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand

  • Maiatzak 18 / maiatzak 21, 19:00etan

    Sommarnattens leende
    1955. 109′. Eva Dahlbeck, Ulla Jacobsson, Harriet Andersson

  • Maiatzak 25 / maiatzak 28, 19:00etan

    Det sjunde inseglet
    1957. 96′. Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Nils Poppe

  • Ekainak 1 / ekainak 4, 19:00etan

    Smultronstället
    1957. 90′. Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin

  • Ekainak 8 / ekainak 11, 19:00etan

    Ansiktet
    1958. 102′. Max von Sydow, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand

  • Ekainak 15 / ekainak 18, 19:00etan

    Jungfrukällan
    1960. 88′. Max von Sydow, Birgitta Valberg, Gunnel Lindblom

  • Ekainak 22 / ekainak 25, 19:00etan

    Såsom i en spegel
    1961. 91′. Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Max von Sydow

  • Ekainak 29 / uztailak 2, 19:00etan

    Tystnaden
    1963. 96′. Ingrid Thulin, Gunnel Lindblom, Jörgen Lindström

  • Uztailak 6 / uztailak 9, 19:00etan

    Persona
    1966. 96′. Liv Ullmann, Bibi Andersson, Margaretha Krook

  • Uztailak 13 / uztailak 16, 19:00etan

    Vargtimmen
    1968. 88′. Max von Sydow, Liv Ullmann, Erland Josephson

  • Uztailak 20 / uztailak 23, 19:00etan

    Skammen
    1968. 99′. Liv Ullmann, Max von Sydow, Sigge Fürst

  • Uztailak 27 / uztailak 30, 19:00etan

    En passion
    1969. 100′. Max von Sydow, Liv Ullmann, Bibi Andersson

  • Abuztuak 3 / abuztuak 6, 19:00etan

    Viskningar och rop
    1972. 91′. Harriet Andersson, Kari Sylwan, Ingrid Thulin

  • Abuztuak 10 / abuztuak 13, 19:00etan

    “Höstsonaten
    1978. 99′. Ingrid Bergman, Liv Ullmann, Lena Nyman

  • Abuztuak 17 / abuztuak 20, 19:00etan

    Fårö-dokument 1979
    1980. 103′. Richard Östman, Ulla Silfvergren, Annelie Nyström

  • Abuztuak 31 / irailak 3, 19:00etan

    Aus dem leben der marionetten
    1980. 104′. Robert Atzorn, Heinz Bennent, Martin Benrath

  • Irailak 7 / irailak 10, 17:00etan

    Fanny och alexander
    1982. 197′. Bertil Guve, Pernilla Allwin, Gunn Wållgren

Argibide gehiago

Tarifak:
Doako sarrera

Iruñeko Udala eta BilbaoArte Fundazioaren arteko lankidetzari esker sortzen da ekimen hau.

Sarrera doan aretoa bete arte.

Eta gainera